Mówienie lektury zajęło nam ponad 2 tygodnie. Dużo! Ale warto. Wykorzystałam proozycje i materiały znalezione w sieci.
Podczas omawiania lektury nigdy nie zapisujemy poszczególnych tematów lekcji. Cykl rozpoczynamy od tego, że uczniowie rysują na całej kartce w swoim A4 zeszycie plakat. Zamieszczają w nim obok tytułu, autora i rysunku także hasła reklamowe. Tak naprawdę, to ostatnie jest dla mnie najistotniejsze. Często dowodzi, kto przeczytał utwór, a kto nie.
Na początku przedstawiłam uczniom kryteria sukcesu ( wykorzystałam rysunki D. Sterny)
Dotyczą one cyklu lekcji.
Wtrakcie omawiania lektury dowiedziałam się, że szkoła w której pracuję została wy typowana do hospitacji kuratoryjnej związanej z ralizacją umiejętności kluczowych na lekcjach. Nie chcąc zmieniać tematyki, przygotowałam dodatkowo 2 godzinną lekcję, do której musiałamnapisać osobny scenariusz. Wyglądał on tak:
Dotyczą one cyklu lekcji.
Omawiam problematykę zawartą w utworze.
- Przygotowuję lapbook, wykorzystując wiadomości zdobyte samodzielnie na podstawie przeczytanego tekstu.
- Przygotowuję prezentację ( avatara, chmurę wyrazową, zdjęcia itp.) i zamieszczam je na padlecie.
- Wyszukuję, selekcjonuję, analizuję i wnioskuję o bohaterach i ich działaniach na podstawie zgromadzonego materiału.
- Tworzę twórczą notatkę, wykorzystuję w niej swoje umiejętności związane z językiem angielskim.
- Aktywnie pracuję w grupie, decyduję o sposobie uczenia się.
- Wykonuję profil fb postaci konsultując informacje z kolegami z grupy,
- Próbuję dokonać videorecenzji książki.
- Odróżniam informacje prawdziwe od nieprawdziwych na podstawie przeczytanej lektury
- Określam świat przedstawiony.
- Omawiam rodzaj i gatunek literacki utworu.
- Wyrażam opinię i podaję argumenty o korzyściach i zagrożeniach płynących z nowoczesnych technologii informatycznych, w tym z uczestniczenia w grupach na portalach społecznościowych.
- Piszę krótkie formy użytkowe, zgodnie z podanymi kryteriami sukcesu: zaproszenie, dedykację, ogłoszenie
- Redaguję zgodnie z podanymi kryteriami: list oficjalny, próbę charakterystyki i opowiadanie twórcze, opis postaci(na podstawie rysunku).
- Wypowiadam się na temat motywacji, jaka towarzyszyła bohaterom i porównuję ją do osobistych doświadczeń, przemyśleń, możliwości
- Rozróżniam typy powieści
- Zgromadzone prace zamieszczam na padlecie.
Czy chciałbym/-ałabym przystąpić do fanklubu powieści R. Kosika?
Jak zawsze uczniowie pracowali w grupach, choć zadania z TIK musieli wykonać w domu. Niestety na lekcjach j. polskiego mamy tylko 1 komputer- mój. To dzięki niemu mogliśmy oceniać i podziwiać prace wykonywane wdomu i zamieszcane sukcesywnie na padlecie.
Wtrakcie omawiania lektury dowiedziałam się, że szkoła w której pracuję została wy typowana do hospitacji kuratoryjnej związanej z ralizacją umiejętności kluczowych na lekcjach. Nie chcąc zmieniać tematyki, przygotowałam dodatkowo 2 godzinną lekcję, do której musiałamnapisać osobny scenariusz. Wyglądał on tak:
Scenariusz lekcji
Czas: 2 jednostki lekcyjne
Temat: Kim jestem? Ty mi powiedz, kim jestem.
Formy pracy - praca w grupie ( możliwość pracy indywidualnej)
Metody pracy - wypełnianie karty pracy - profil fb, praca z chmurą wyrazową ( opcjonalnie) , redagowanie opisu, turlana lekcja, przygotowanie prezentacji, wyrażanie opinii, wejście w rolę, praca z narzędziami TIK.
Środki dydaktyczne - kod QR, prezentacje na padlecie, karty pracy, karta ze szkicem postaci, kostki do gry, avatar ( opcjonalnie), sygnalizacja świetlna
Realizacja treści podstawy programowej:
I. 1. Czytanie i słuchanie. Uczeń: 1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho; 2) określa temat. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. 6) odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych; 7) wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte); 9) wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. 2) konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami; 3) wyraża swój stosunek do postaci, 10) charakteryzuje i ocenia bohaterów; 4. Wartości i wartościowanie. Uczeń odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury
III. Tworzenie wypowiedzi. 1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury; tworzy wypowiedzi pisemne: opis postaci, 6) stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej, 8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je.
Cel lekcji: uczeń dokonuje analizy postaci literackiej w celu jej prezentacji i dostrzega rolę manipulacji i kłamstwa, z jakim można spotkać się na fb.
Nacobezu: Uczeń:
- odróżnia informacje prawdziwe od nieprawdziwych na podstawie przeczytanej lektury,
- zapoznaje się ze stronę fb fanów cyklu powieści "Felix,Net i Nika" na fb,
- wyraża opinię,
- wykonuje profil postaci w porozumieniu z kolegami z grupy ( karta fb),
- zamieszcza w języku angielskim krótki tekst, pisząc czat,
- prezentuje postać ( opcjonalnie zamieszcza jej avatara / chmurę wyrazową na padlecie/ zdjęcie),
- na podstawie rysunku redaguje opis postaci,
- umieszcza w opisie informacje wymyślone, ale zgodnie ze schematem postaci, w celu wywarcia określonego wpływu na odbiorcę
- odczytuje kod QR i wypowiada się na temat.
Umiejętności kluczowe
1. czytanie – rozumiane jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa
wskaźniki - 1. czytanie ze zrozumieniem tekstu i na jego podstawie sformułowanie wniosków
2. czytanie krótkich informacji zamieszczanych na forach internetowych
3. przetwarzanie informacji wyrażonej przez rysunek na informację słowną
2. myślenie matematyczne, naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach społeczeństwa
wskaźniki - 1. zauważenie, roli forów społecznościowych we współczesnym społeczeństwie,
2. doświadczenie łatwości wejścia w rolę innej osoby, podszycia się pod kogoś, kim się nie jest i zauważenie niebezpieczeństwa z tego wynikające
3. podział na grupy w zależności od otrzymanego wyniku matematycznego
4. wykonywanie figur geometrycznych i wykorzystanie ich do prezentacji postaci
3. umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie
wskaźniki - 1. komunikowanie się w grupie, wspólne ustalenie zasad, rozdzielenie ról, działanie dla osiągnięcia wspólnego celu, współpraca w zespole,
2. gromadzenie materiału językowego zgodnie ze wskazanym tematem,
3. poprawne wypowiadanie się zgodnie z tematem w języku polskim w mowie i piśmie,
4. formułowanie w piśmie formuły powitania i przedstawienia się w języku obcym ( angielskim). Podjęcie próby nawiązania kontaktu w piśmie,
5. sprawne posługiwanie się stronami anglojęzycznymi ( www.voki.com, www. wordart, www.padlet.com)
4. umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji
wskaźniki - 1. wykorzystywanie nowoczesnych technilogii do tworzenia prezentacji postaci, tworzenia chmur wyrazowych,
2. zamieszczanie efektów działań na stworzonym na ten cel padlecie
5. umiejętności uczenia się
wskaźniki - 1. samodzielne dochodzenie do wiedzy dzięki podjęciu działań -wypełnianiu karty pracy ( tworzenie profilu facebooka)
2. możliwość podjęcia decyzji, jaka technika pracy jest najodpowiedniejsza do zapamiętania treści
3. dokonywanie samooceny i oceny koleżeńskiej
4. współpraca w zespole nad tworzeniem opisu nieistniejącej postaci
5.znajomość celu lekcji i kryteriów sukcesu
6. redagowanie opisu zgodnie z określonymi zadaniami ( opis zgodny z rysunkiemi w zależności od wylosowanych ilości oczek na kostce).
7. zarządzanie czasem, poszczególne fragmenty realizacji zadań ograniczone są czasem wskazywanym przez klepsydrę.
6. kompetencje społeczne i obywatelskie
wskaźniki - 1. umiejętność współpracy w zespole, podejmowanie różnych ról w grupie
2. przygotowanie do uczciwego prezentowania się, także w mediach społecznościowych,
3.świadomy wybór osób, z którymi chcemy mieć kontakt
8. ekspresja kulturalna
wskaźniki - 1. wybór środków wspomagających prezentację postaci ( rysunek - szkic poszczególnych elementów ciała, zdjęcie)
Realizacja
1. Rozmowa wstępna o bohaterze ( wybór losowy postaci)
2. Zaprezentowanie strony fb - fanklub cyklu powieści: Felix, Net i Nika
3.Prezentacja na karcie pracy bohatera literackiego ( na podstawie przeczytanego tekstu).
Do wyboru: karta fb, karta umiejętności i chmura wyrazowa w kształcie figury geometrycznej. Od uczniów zależy, czy zdanie wykonają w zeszycie czy na stronie wardart.) Wszystkie zdjęcia prac uczniowie mogą umieszczać na padlecie. ( Uczniowie decydują o wyborze metody)
Nacobezu dla kart pracy:
- staranność,
- zgodność z tekstem
- zdjęcia - zgodnie z tekstem
- czat z wymyśloną postacią w j.angielskim
Nacobezu do chmury wyrazowej:
- staranność
- kształt dowolnej figury geometrycznej
- wyrazy zgodne z postacią ( ćw. logika wypowiedzi)
Dyskusja - czy obraz fb jest taki, jaka jest rzeczywistość?
Zadanie dodatkowe, dla chętnych : przygotuj avatara i zamieść go na padlecie
Cz.II - lekcji tzw. turlana lekcja
Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa czyhające w internecie, a także ma umiejętność stosowania eufeminizmów służących manipulacji i kreowania wizerunku.
Rozdanie QR codów i ich odszyfrowanie. Rozmowa na temat: Nie każdy jest tym, za kogo się podaje.
Ćwiczenie 1 - to dowodzenie.
Wyrysowanie puzzli ( 4 części) do opisu postaci
Przygotowanie do opisu - zafałszowny obraz postaci, celowość doboru słów
Nacobezu do opisu
1. Stosowanie akapitów przy każdej z 4 części opisu
2. Brak powtarzania wyrazów: mam, jest/są
Redagowanie opisu
- przedstawienie postaci
- turlana lekcja - opis wyglądu na podstawie wylosowanego kostką do gry szkicu ( odpowiedni dobór słów, manipulacja językowa)
- opis cech charakteru mające na celu uatrakcyjnienie postaci
- wyrażenie opinii
Przedstawienie postaci - próba wykonania avatara lub wykonanie zdjęcia izamieszczenie je na padlecie.
Refleksja po lekcji:
- Czego się nauczyłem (-am)?
- Co było łatwe ?
- Co okazało się trudne?
Od kolejnego poniedziałku omawiam z dziećmi powieść. Wykorzystam podpowiedzi.
OdpowiedzUsuń